Antreprenoriat

De Marius Ghenea am auzit prima oară la emisiunea “Arena Leilor. Mi s-a părut atunci foarte atrăgătoare evoluţia sa de la ghid turistic la un antreprenor de succes. Forbes România i-a estimat averea la 20 de milioane de euro, a călătorit în peste 100 de ţări şi a făcut scufundări în multe zone marine şi oceanice din lume.

Anul acesta Marius Ghenea şi-a lansat cartea “Antreprenoriat – Drumul de la idei către oportunităţi şi succes în afaceri” şi mi-am dorit s-o citesc încă de când am auzit de lansarea ei. Cum să nu-ţi doreşti să citeşti o carte scrisă de un om cu un CV atât de bogat?

Motivul principal pentru care am vrut s-o am a fost faptul că a fost scrisă de un om cu experienţă. Momentan nu-mi doresc să pornesc vreo afacere, însă dacă aş vrea s-o fac, cu siguranţă aş dori să aflu mai multe de la un om care a făcut deja acest lucru cu succes. În plus, spaţiul românesc în care mi-aş porni afacerea poate prezenta anumite caracteristici distincte faţă de cele aparţinând spaţiului occidental. Cu atât mai mult mi-aş dori să citesc o carte scrisă de un om care a dezvoltat o afacere în mediul autohton.

Trebuie să recunosc, cartea m-a sedus doar privind-o: coperta solidă, grosimea cărţii şi numele autorului de pe ea m-au făcut să simt că ţin în mâini o carte valoroasă şi m-am bucurat când la sfârşitul acesteia n-am rămas dezamăgit. Deşi se pot scrie foarte multe cărţi despre antreprenoriat şi dezvoltarea afacerilor, citind cuprinsul cărţii îţi dai seama că Marius Ghenea a acoperit toate punctele esenţiale.

Pentru că despre asta e vorba în carte: prezentarea sistematică a dezvoltării unei afaceri începând de la idee până la exitul din afacere. Pe tot parcursul lecturii am avut impresia că un om cu o experienţă bogată în business îmi vorbeşte cu răbdare despre toţii paşii pe care îi am de făcut în cazul în care vreau să pornesc o afacere.

După o incursiune în istoria antreprenoriatului şi ce înseamnă acesta cu adevărat, autorul vorbeşte despre valoarea discutabilă a ideilor. Majoritatea exagerează importanţa unei idei pentru un business şi ignoră efortul depus pentru transformarea acestei idei într-o afacere de succes:“ideea nu înseamnă decât acel prim 1%, fără de care fără restul de 99% înseamnă de fapt zero” (referire la citatul “geniul e 1% inspiraţie, 99% transpiraţie”). În acest context Marius Ghenea vorbeşte despre planul de afaceri ca fiind “cel mai important document al unei afaceri aflate în stadiul de start-up antreprenorial” şi cum trebuie întocmit unul de succes.

Finanţarea unei afaceri e un lucru absolut necesar pentru începerea unei afaceri şi mulţi nu-şi pun în aplicare ideile pentru că se gândesc că nu vor avea suficiente resurse financiare. Ei bine, autorul oferă foarte multe sfaturi privind finanţarea unei afaceri şi discută din diferite unghiuri mai multe moduri de finanţare.

Mi-au plăcut mult ultimele două a capitole ale cărţii: Mituri şi stereotipuri despre antreprenori şi Cele cinci greşeli antreprenoriale  fatale şi mi-am făcut o mică idee despre munca ce trebuie depusă de un antreprenor la începutul afacerii:“în primii doi ani de antreprenoriat am muncit cu toţii vreo 14 ore pe zi, 7 zile pe săptămână”

Deşi acum sunt student şi nu intenţionez să pornesc o afacere, cred după lectura acestei cărţi mi-am îmbogăţit bagajul cunoştinţelor privind acest proces. Deasemenea cartea a reuşit să-mi schimbe unele păreri legate de dezvoltarea unui business de succes.

Ştiind că citesc cartea, un prieten m-a întrebat zilele trecute cum mi se pare. Tocmai auzise la o conferinţă că aceasta e un must-have în biblioteca oricărui om pasionat de antreprenoriat. Eu chiar o consider o carte valoroasă şi de referinţă. Şi nu-i deloc genul de carte pe care o citeşti o dată, apoi o laşi apoi uitată în bibliotecă. Cred că e o carte care trebuie revizuită, precum un manual, ori de câte ori porneşti un proiect sau ai dubii privind direcţia în care se îndreaptă afacerea ta.

Recenzie scrisă de Andrei Boar de la TopHabits

Dă cu share 🙂Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0